Francois.reismee.nl

De NOORDKAAP: 71 graden noorderbreedte

Opgestaan gedoucht en naar het ontbijt. Ik ben in mijn eentje aan het ontbijt. Ik kan ook niemand van de bediening vinden want de koffie-automaat doet het niet en dat is erg vervelend. Rond half negen vertrek ik.
Ik ga naar de Noordkaap. Het weer is niet slecht maar wel bewolkt. De 240 km erheen zijn mooi en gevarieerd en na drie uur en een kwartier ben ik er. Het is nog niet druk. De entree is NOK 260 en dat is wel aan de prijs. De consumpties in het restaurant daarentegen zijn zeer schappelijk geprijsd. Er is een mooi ontvangstgebouw met mooie tentoonstellingen en films over het fenomeen Noorderlicht en over de noordkaap, de ontdekking ervan en het toerisme er naar toe. Naar verluidt is een Italiaanse pastoor-wetenschapper rond 1660 de eerste toerist naar de noordkaap getrokken. Het massatoerisme is op gang gekomen na 1956 toen er voor het eerst een weg is aangelegd. Buiten is het koud maar het uitzichtpunt is mooi en ook heb je goed zicht op het eigenlijke noordelijkste punt dat niet bereikbaar is over de weg en op een andere kaap ligt en een paar honderd meter noordelijker de zee insteekt.
Op de terugweg stop ik diverse keren voor foto's. Dan rij ik naar Hammerfest. Onderweg wordt er aan de weg tussen Skaidi en Hammerfest gewerkt waardoor je in konvooi begeleidt moet rijden over een afstand van 10 km. Dat kost inclusief wachten zeker een half uur. Onderweg, ook al naar de noordkaap, heb ik veel rendieren gezien op en langs de weg. Daar word je wel blij van.
In Hammerfest heb ik een mooi hotel maar wel duur en niet eens eigen parkeergelegenheid. 's Avonds eet ik in het restaurant van het hotel. Ik wilde rendierbief eten maar Rudolf was op tijd gevlucht dus dat was uitverkocht. Wel lekker gegeten. De Noorse serveersters zijn erg aardig vandaag. Na het eten loop ik nog rond. Hammerfest lijkt een veel welvarender plaats dan Alta. Mooie gebouwen en mooie winkels terwijl Alta ruim twee keer zo groot is.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!