Francois.reismee.nl

Dagje Tromsø

Lekker ontbeten in het hotel. Het weer is een stuk minder en het regent. Als ik naar buiten ga vallen de laatste druppels maar de wolken hangen laag. Vanwege het weer wordt dit een museumdag. Ik loop eerst naar de Domkerk die wel open is, maar de mis van 11.00 uur staat al op punt van beginnen als ik naar binnen wil lopen. Nu ben ik niet van de kerk, dus laat ik dat maar aan me voorbij gaan.
Vervolgens naar het Polar Museum geweest. Dit is een prachtig museum over de ontdekking van de Noordpool, de Zuidpool en de rol die beroemde Noren hebben gespeeld. De eerste man op de geografische zuidpool was Roald Amundsen die op zijn beurt geinspireerd werd door Fridtjof Nansen die als eerste op de Noordpool wilde komen. Beide zijn Noren en worden nog altijd gezien als grote ontdekkingsreizigers. Tevens is er uitgebreid aandacht voor de jacht op ijsberen, walvissen, zeehonden en walrus en de visvangst. Er zijn een groot aantal mooi opgezette exemplaren. Het lijkt luguber, maar het is natuurlijk honderden jaren een manier geweest om inkomen te verwerven. De jacht wordt ook weinig geromantiseerd, uitzonderingen daar gelaten. Overigens was het doodknuppelen van zeehondenjongen voor hun bont een humane en pijnloze methode volgens het museumbordje...
Na het uitgebreide bezoek aan het museum heb ik een broodje gegeten bij Solid, een tent met iets te hip personeel. Daarna ben ik naar het Noord-Noors kunstmuseum geweest met interessante tentoonstelling over geometrisch kunst van Kjell Varvin. Daarnaast vaste collectie met schilder- en beelhouwwerken met veel kunstenaars die door de Lofoten zijn geinspireerd. En dat kan ik mij voorstellen. Vervolgens weer wat gedronken bij Kaffebonna, waar die goede barista van gisteren ook weer aan het werk was. Ze maakte vandaag een heerlijke frappuccino voor me. Het was een heel culturele en verantwoorde dag omdat ik ook nog naar het Perspektiv museum over fotokunst ben geweest. Diverse interessante thema's in beeld gebracht: vluchtelingen door de jaren heen (na WOII), religie in Tromsø en mensen uit Tromsø.
'S Avonds lekker gegeten in een pizzeria waar ik lekkere pasta en een salade had. Goede bediening, geen Noren (Fransen en Colombianen!)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!