Francois.reismee.nl

Met de ferry naar de Lofoten

Vannacht slecht geslapen. In de kamer naast mij had een stel veel plezier met elkaar en toen ik eenmaal sliep begon om 5h30 ergens een motor te loeien, en dat bleef maar doorgaan. Om 7h30 opgestaan, gedoucht, ingepakt en lekker uitgebreid ontbeten. Rond 8h45 naar de ferry gereden en daar aan het wachten tot ik aan boord mag. Geplande afvaart naar Moskenes op de Lofoten is 10h05 en dat is gelukt.

Aan boord heb ik eerst een paar uur in een fauteuil gezeten met uitzicht op zee. Het ging behoorlijk op en neer, maar omdat dit een langzame boot was merkte je minder van de deining dan de verbinding van Denemarken naar Noorwegen. Ik heb ook lekker geslapen en wat sudoku's opgelost op de telefoon. Rond 12h15 ben ik koffie en een broodje gaan kopen. Toen die op waren ben ik naar het achterdek gelopen en heb de aankomst op de Lofoten zo gezien. Het waaide heel hard, maar je kon redelijk goed overeind blijven. Het haventje waar we aanlegden is in een plaatsje met een paar huizen. Mijn overnachtingsadres is in Sorvagen wat een dorpje verderop zuidwestwaarts ligt. Het meest zuidelijke dorpje van het "vasteland" van de Lofoten is A en dat ligt weer een paar minuten verder. Eerst ben ik daarheen gereden. Het is een soort museumdorp en dus heel toeristisch, vooral ook als er net een volle veerboot is gearriveerd. Veel huizen op palen en de meeste zijn in gebruik als overnachtingsadres voor toeristen. Er is ook een museum over de visserij. De wateren rond de Lofoten zijn zeer rijk aan vis. De eilanden zijn beroemd om stokvis, dat is een soort kabeljauw die aan stokken buiten te drogen worden gehangen. Ik heb zowel de stokvis als de stellages waaraan ze hangen gezien, maar nog niet in combinatie met elkaar.

Daarna ben ik naar mijn overnachtingsadres gegaan en ga vanavond eten in het enige restaurant (Maren Anna) van het dorp, toevallig ook van de eigenares van het hotelletje waar ik verblijf.

Vanavond heerlijk gegeten bij Maren Anna. Veruit de beste maaltijd in Noorwegen. Vooraf vissoep met lekkere stukken vis, garnalen en mosselen en een lekkere cremige bouillon met prei en wortel. Alles lekker beetgaar. Als hoofdgerecht heilbotfilet met krokant gebakken huid van de heilbot, aardappelpuree, en weer lekkere beetgare groentes en een lekkere saus. Bij voor- en hoofdgerecht lekker brood gehad met anijszaadjes waar je maar van blijft eten. De bediening was uitstekend.

Na de copieuze maaltijd nog een uitgebreide wandeling gemaakt rondom een meertje. Tijdens de wandeling zag ik in de verte een cruiseschip van de Hurtigrute op weg van ik vermoed Svolvaer (hoofdplaats van de Lofoten) naar Bodo.

's Avonds koelt het op deze noordelijke breedte wel gauw af.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!