Francois.reismee.nl

Via de Rv17 de noordpoolcirkel overgevaren

Vanochtend om 7h opgestaan, gewassen, ingepakt, aangekleed en de auto voor het hotel geparkeerd en ingeladen. Ondanks het openingstijdstip van de kroeg beneden is het geen wild feest geworden of ik ben er doorheen geslapen. Ik wilde op tijd weg om om 8h50 de pont van Horn naar Andalsvag te halen. Dat is ca. 20 minuten rijden. Tegen 8 uur ben ik naar het ontbijt gegaan en ook hier was het weer heerlijk. Lekker brood, kaas, zalmfilet, zuurwaren, goede koffie. Daarna heb ik uitgecheckt en ben vertrokken.

De eerste boot voer over en toen op weg, met zo ongeveer iedereen op de boot naar de volgende boot van Forvik naar Tjotta 17 km verderop die 25 minuten na aankomst van de eerste boot zou vertrekken. Omdat ook de streekbus naar Sandnessjoen aan boord van de eerste boot was en de eindbestemming ook een boot verder ligt maakte ik mij niet druk of ik op tijd in Forvik zou zijn. De auto’s die me hebben ingehaald stonden keurig voor me te wachten. De overtocht naar Tjotta duurde een uur en dit veer was tot nog toe het minste van allemaal. Het meubilair was allemaal oud en versleten en ondanks de duur van de overtocht was hier geen buffet open, en dus geen koffie te krijgen, wat wel jammer was.

Aangekomen op het volgende eiland ben ik een paar km na aankomst spontaan naar een bezienswaardigheid geweest. In Alstahauget heb ik het museum van Petter Dass bezocht evenals de kerk en de pastorie. Deze dichter-dominee uit de tweede helft van de 17eeeuw heeft veel betekenis gehad voor de Noorse taal. Noorwegen was in die tijd onderdeel van Denemarken en men had dus Deens als officiele taal. Deens en Noors lijken veel op elkaar, maar het Noors kende geen geschreven vorm en daarvoor heeft Dass gezorgd. Het oudste deel van de kerk waar hij preekte is uit 1200 en een deel werd aangebouwd rond 1600. Het grootste deel van de kerk komt uit begin 1800 toen er een wet van kracht werd die bepaalde dat minimaal een derde van de inwoners van de parochie de kerkdienst moet kunnen bijwonen. Het kerkje is heel mooi, en is tijdelijk opgesierd met hele originele fantasierijke schilderijen van een Noorse kunstenaar die door sommigen als controversieel wordt gezien. In de kerk hangen o.a. een schilderij van de toren van Babel, van het laatste avondmaal, en van de kruisiging. Ik kreeg een prive rondleiding van een heel aardig meisje. Zij komt uit de omgeving, maar is studente aan de universiteit van Edinburgh en heeft een prachtig Brits accent. De pastorie laat nog gebruiksvoorwerpen zien uit vroeger tijden. Het museum is een mooi heel modern gebouw met een mooie tentoonstellingsruimte en een goede cafetaria met heerlijke cake.

Daarna ben ik op mijn gemak verder gereden. De pont van 12h00 van Levang naar Nesna zou ik toch niet halen, dus ging ik voor die van 13h55. Ik arriveerde ruim op tijd. Helaas nam deze pont geen voertuigen mee vanwege de Arctic Race of Norway wielerwedstrijd. Omdat de wedstrijd vandaag in en om Nesna werd verreden konden er pas om 15h05 weer voertuigen mee. Dat betekende ook dat ik pas vanavond in Jektvik zou arriveren. Ik heb me er niet druk om gemaakt. Ik ben verder gaan lezen in een boek, heb af en toe mijn ogen gesloten, CD geluisterd en een wandelingetje gemaakt. Om 15h05 ging inderdaad de pont naar Nesna. In de veerhaven stond nog een grote stellage i.v.m. de TV-uitzending. Hierdoor kon je amper het haventerrein afkomen. Vervolgens ben ik op gemak naar Kilboghamn gereden voor de pont naar Jektvik. De pont van 16h40 kon ik niet halen, maar wellicht ging er een om 18h40 want in de dienstregeling stond dat deze in de zomer vaart. Voor deze verbinding is de zomer beperkt tot de maand juli waardoor ik moest wachten tot de reguliere pont van 19h10. Omdat ik er al om 17h15 was heb ik ook hier muziek geluisterd, gewandeld en een boek gelezen.

Uiteindelijk aan boord gekomen. Een de pont vertrok op tijd. Eerst legden we na een kwartier aan in een andere haven waar nog een paar auto’s bij kwamen. En vervolgens op weg naar Jektvik. Vanwege de regen heb ik niet lang aan dek gestaan, maar wel op het juiste moment toen we de poolcirkel over voeren. Dat werd aan de kant gemarkeerd door een sokkel met een globe er op. Om 20h15 was de boot in Jektvik waar ik na een paar minuten bij mijn overnachtingsadres aankwam. Het is een soort barak met kamers waar ik slaap. Ziet er ook keurig uit: douche, wc, keukentje, zitkamer. Veruit het mooiste hier is het terrein en het uitzicht. Dat is fabuleus mooi!!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!