Francois.reismee.nl

Naar Noord-Noorwegen via Rv17 en dus veel veerpootjes

Na een goede nacht en een fantastisch ontbijt in het Comfort Hotel ben ik op tijd vertrokken om de veerpont om 8h00 te halen die van Flakk naar Rorvik vaart. Het is ongeveer 20 minuten rijden vanuit het centrum van Trondheim naar Flakk. Onderweg seinen diverse automobilisten. Ik denk nog naief dat er politiecontrole is. Maar dit is Noorwegen: op een redelijke drukke weg liggen vier schapen rustig op de weg te genieten van het gras dat ze gegeten hebben. Verderop vlak voor de pont nog een familie schapen op de weg.

Het weer is enorm verbeterd, droog, zonnetje, dus het is aangenaam aan het dek om te genieten van het water en de machtige bergen eromheen. Na een half uur kom ik aan de overzijde wordt het nog rustiger dan in het zuidelijke deel van Noorwegen. Ik rijd ca. 200 km naar de volgende pont en passeer een wat grotere plaats (Namsos) en een aantal flinkere dorpen (dan is er een supermarkt). Rond 11h45 arriveer ik op tijd bij de pont van Lund naar Hofles die om 12h00 vertrekt (de volgende pas om 14h30). Ook dit is een mooie overtocht van een half uur. Voor de volgende pont heb ik alle tijd, want die gaat om 14h45 en de afstand is maar 80 km.

Onderweg stop ik een aantal keren om van het uitzicht te genieten en foto’s te maken. De mensen wonen hier schitterend, wel behoorlijk geisoleerd. Tegen 14h00 kom ik aan bij de pont in Holm. Tot mijn verrassing vaart er ook een pont op dat tijdstip en ik kan nog net mee. Dat is een meevaller. Twintig minuten later sta ik aan de overkant en rijd op de Rv 17, de Helgeland Kustroute, richting Bronnoysund. Omdat ik daar al vroeg aankom, rij ik eerst naar Torghatten wat een uitkijkpunt is naar zee en een beroemde rotsformatie voor reizigers die met de Hurtigrute varen. Het is een icoon om te fotograferen. Na een pittige klim van ca. 40 minuten bereik ik het mooie punt met uitzicht over zee. De zonneschijn schittert in het water en ook hier is het heel mooi. Ook het uitzicht op Bronnoysund is mooi. Dat dorp is gelegen in een baai, beschut van de oceaan.

Als ik wil inchecken moet dat in het cafe onder het motel. Van buiten ziet het motel er niet uit, maar de kamer is heel mooi en er is ook een fijne douche en een heerlijk bed.

Na de douche ga ik naar het dorp. Eerst boodschappen doen voor morgen en zondag. Daarna ga ik eten bij de locale Italiaanse Turk. Ik at er een ravioli met turks brood. Smaakte behoorlijk. Verder waren er alleen maar misverstanden en hadden de obers meer oog voor de plaatselijke schonen, wel vaker bij door Turken gerunde restaurants in Noorwegen is me opgevallen

Wink
. Een van de misverstanden betrof mijn drinken, ik bestelde sparkling water, en toen vroeg de ober of ik geen cola wilde, nee die wilde ik niet. Dus toen kreeg ik kraanwater met ijsblokjes, ook goed en die stond ook niet op de rekening. Toen ik na het eten koffie wilde bestellen, wilde geen van de obers nog naar me omkijken of luisteren, dus toen heb ik afgerekend, met fooi voor het water.

Bronnoysund is een dorp met een streekfunctie getuige het grote aantal winkels. Wel staan er veel oude panden leeg of hebben opheffingsuitverkoop. Er zijn ook een paar moderne winkelcentra. Verder leeft het plaatsje van de ligging aan het water.

Na het eten heb ik naar het thuisfront gebeld waar mijn vader enthousiast alle Olympische prestaties met me doornam. Daarna ben ik op tijd gaan slapen, want mogelijk kon het een gebroken nacht worden, omdat de kroeg beneden tot 3 uur open is.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!