Francois.reismee.nl

Naar Trondheim

Vandaag van het tikken van de regen wakker geworden. Ik hoef vandaag niet ver te rijden, dus ik sta laat op vandaag. Het stortregent en dat maakt de zin op te staan ook niet groter.

Rond half elf vertrokken. Het weer is echt heel slecht. Gelukkig is het bijna droog als ik moet tanken. In Noorwegen rijdt de auto 1 op 16, zelfs met die heuvels en steile hellingen in tunnels. Rond een uur kom ik aan bij het hotel. Ik kan gelukkig meteen inchecken en de kamer is al vrij. Daar ben ik blij om zodat ik meteen kan gaan douchen. Dat had ik vanmorgen niet gedaan, omdat ik geen zin had om door de stromende regen (bijna al een douche) naar het overigens keurige toiletgebouw te gaan. Het is opvallend dat alle openbare wc's waar ik tot nu toe ben geweest er netjes uitzien. En in openbare gebouwen en restaurants, cafes, etc. zijn vaak wel meer wc's maar die zijn zowel voor dames als voor heren.

Daarna ben ik de stad in gegaan. Trondheim is op het oog veel minder mooi dan Bergen, Alesund of Stavanger. Echter het mooiste monument van Noorwegen en misschien wel heel Noord-West Europa staat hier. Dit is de Nidaroskathedraal. Een zeer rijk monument gesticht na de moord op koning Olav, die in de 11e eeuw in een slag omkwam en hier begraven is. De kathedraal is omgeven door een mooi parkachtig kerkhof. De hoofdingang is rijk versierd met beeldhouwwerken. De meeste van die beelden zijn waarschijnlijk heiligen. Ik herkende er geen een. Wel herkenbaar waren Adam en Eva. In de kerk vallen een paar dingen meteen op. Het grote roosvenster boven de hoofdingang. De kleur rood domineert en dat geldt ook voor de andere ramen onder het roosvenster. Aan die zijde is ook het hoofdorgel gesitueerd. Een prachtig instrument, dat het ook nog doet. Ik ben vroegtijdig de kerk uitgegaan omdat mijn oren pijn deden van het harde geluid. Het was wel mooie muziek die de organiste speelde. In het midden van de kerk is de toren en naar achteren is het koor met het altaar. Er zijn een klein aantal zijkapellen. Onder de kerk is een interessante crypte met overblijfselen van oude grafstenen. Ik heb nog nooit grafstenen gezien die zo'n indruk op me maakten als die stukken en brokken uit de 13e eeuw.

Na het bezoek aan de kathedraal ben ik gewapend met paraplu door het centrum van de stad gelopen. Er zijn weinig andere bezienswaardigheden. Omdat het zo verschrikkelijk regende ben ik bij een leuk zaakje gaan koffie drinken. Aardige bediening en cosy sfeer.

Daarna ben ik boodschappen gaan doen voor morgen: fruit, speltcrackers, koekje en gemengde nootjes (ongezouten) en gedroogd fruit voor onder weg.

Rond 19h30 ben ik een plek gaan zoeken om te eten. Het is opvallend rustig op straat, ook nu het droog is (!). Uiteindelijk kom ik in een restaurant terecht dat door Turken wordt uitgebaat. Nadat de keuken sluit is het een nachtclub. Ik eet er een lekkere entrecote en drink een espresso na. Een fijne afsluiting van deze druilerige dag.

Ik heb een Noorse weer app op mijn telefoon staan. Vanaf morgen moet het weer verbeteren. Laten we hopen dat ze het bij het rechte eind hebben. Augustus is tot nu toe de natste augustus in tientallen jaren. Afgelopen weekend zijn er op veel plekken waaronder Oslo zware overstromingen geweest. Ook de plaats Sauda waar ik op 4 augustus overnachtte en waar ik de Svandalswaterval heb bezocht is fors geraakt, evenals de weg langs de Sognefjord waar ik zondag heb gereden.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!