Francois.reismee.nl

Atlantic Ocean Road!

Vandaag vroeg opgestaan, lekker ontbeten en op tijd weg uit Alesund. Het is zowaar droog en de zon schijnt tussen de wolken door. Voor ik richting de Atlanterhavsvei (Atlantic Ocean Road) rijd ga ik naar het uitzicht boven de stad: Aksla. Vanwege de storm en regen heb ik die heuvel gisteren niet beklommen. Het uitzicht is heel mooi. Je ziet de binnenstad met de typische huizen aan je voeten liggen en ook het uitzicht richting zee is mooi met al die eilanden. Merkwaardig is dat er een eiland volkomen vlak is terwijl de andere eilanden gedomineerd worden door bergen. In de haven van Alesund liggen twee grote cruiseschepen, maar een schip van de beroemde Hurtigrute heb ik nog niet gezien.

Als ik weer naar beneden rijd besluit ik om eerst naar het verste eiland te rijden dat je vanaf Alesund met de auto kunt bereiken. Dat eiland het Gidoy en ik ga naar het plaatsje Alnes. Via drie tunnels en een brug kom ik op dat eiland aan. Het is verbazingwekkend hoeveel er in tunnels is geinvesteerd. Op een van de eilanden ligt overigens het vliegveld voor Alesund. Als ik in Alnes kom blijkt dit dorpje achter de berg te liggen en heeft een prachtig uitzicht over zee. Het is superrustig en heel Scandinavisch.

Vervolgens rijd ik richting de Atlantic Ocean Road, eerst via de E39 richting Molde, de regionale hoofdstad. Om in Molde te komen moet je met de veerboot vanuit Vestnes. Ik moet er ongeveer 20 minuten wachten. Vervolgens aan boord krijg je veiligheidsinstructie uitgereikt. Het is een brede fjord (Romsdalfjord) die overgestoken moet worden en de zee kan ruw zijn. Na 35 minuten bereiken we Molde. Van daaruit ga ik naar Bud waar de Atlanterhavsvei begint. Je rijdt grotendeels direct langs de Atlantische Oceaan en gezien de harde wind is het een mooi schouwspel. Na ca. 25 km kom je op Rv 64 terecht richting Kristiansund. Hier zijn er maar liefst 8 bruggen geconstrueerd om de verbinding met de stad te maken. Zeker de eerste brug is een waar spectakel. Je rijdt stijl omhoog en de brug maakt ook nog een knik. Naar beneden is hij even stijl. Onderweg stop ik een paar keer voor foto's en voor koffie. Het is vandaag de koudste dag van de vakantie. Het is maar max. 9 graden geweest.

Na deze mooie weg kom ik bij Kristiansund, wat je wel kunt overslaan, en dan bespaar je ook een hoop tolgeld voor een tunnel. Dit is de eerste keer dat ik tol hebt betaald aan fysieke persoon. Tot nu toe wordt mijn kenteken opgenomen en volgt de rekening achteraf.

Gezien de tol en de ferries moet ik onderweg zien te pinnen. Gelukkig is er langs de weg een soort regionaal winkelstripje met een bank dus geld opnemen is geen probleem. Daarna rijd ik verder richting mijn overnachtingsadres. Ik heb een huisje voor een nacht op een camping. Leek mij heerlijk, uitzicht over de fjord, zonsondergang. Echter het is weer begonnen met regenen en niet zo zuinig ook. Ik moet de laatste veerpont nemen van Kanestraum naar Halsa en dan ben ik er vrij snel als het klopt. Dit klopt ook en ik arriveer ergens rond 16h00 bij de camping. Het regent zo erg dat je een hond niet naar buiten zou sturen.

Bij de receptie word ik door een vriendelijk meisje geholpen. Ze trekt haar regenjas aan en rent voor me uit naar het huisje in de vorm van een koepeltent. Het is een kamer met een tweepersoonsbed, twee stoelen, een tafeltje, een kachel die brandt en uiteraard TV en Wifi. Geen wc of douche. Die zijn in de gezamenlijke ruimte. Met dit klote weer is dat wel vervelend, maar binnen is het droog. Rond 18h15 ga ik eten en ik bestel een zalmsalade vooraf en een hamburger als hoofdgerecht. Op zich was die zalmsalade al meer dan voldoende, want het is een heerlijke gebakken zalmmoot. Ook de hamburger is uitstekend. De kokkin heeft goed haar best gedaan. Om 19h00 sluit de receptie en die schijnt morgen om 13h00 pas weer open te gaan. Hoe dat met uitchecken moet zie ik nog wel. In mijn papieren staat 11h00 uitchecken. Na het eten is het wat droger geworden wat de mogelijkheid geeft om een wandeling te maken en wat foto's van de prachtige omgeving te schieten.

Maar het weer wordt weer slechter, er valt veel regen en ook morgen zou het niet veel soeps zijn. Maar vakantie is er ook om te ontspannen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!