Francois.reismee.nl

Storm en regen in Alesund

Vanochtend na een redelijke nacht opgestaan om de was in de machine te gooien zodat deze hopelijk klaar is als ik ga ontbijten. Ik ga nog even terug naar bed, douch me en ga kijken of de was klaar is. Dat is nog niet het geval. Dus ga ik eerst ontbijten. Het is een drukte van belang bij het ontbijt. Er is een grote groep Italianen in het hostel. Als ik lekker ontbeten heb, weer met vis (!) ga ik naar de wasmachine. De aardige receptioniste heeft de was al vast in de droger gedaan.

Dan ga ik naar de auto toe om mijn bergschoenen en mijn rode regenjack aan te trekken. Het is echt verschrikkelijk aan het regenen en het waait ook hard. Hoewel ik een paraplu bij me heb is dat zinloos, want die kan je niet in bedwang houden. Ik ga deze stad dus verkennen en binnen een paar minuten is mijn broek al doorweekt, ben blij dat ik een oude wandelbroek aan heb en geen jeans omdat die eerste snel droogt.

Alesund is bekend in Europa en daarbuiten omdat de stad na een stadsbrand in 1904, waarbij alle huizen, die waren van hout, zijn verloren en 12.000 mensen dakloos werden is heropgebouwd in de stijl van Jugendstil/Art Nouveau. De Duitse keizer Wilhelm II is de grote financier geweest van de wederopbouw en in 1907 was de stad in nieuwe luister hersteld.

Ik loop eerst naar de rand van het water. De vlaggen staan strak, het stormt, de golven op zee zijn fors en het water klotst over de rand van de stad. Daarna loop ik langs het water een straatje in waar een glasblazerij zit. Ik loop naar binnen en zie heel mooie glazen. Er werkt een jong Frans stel. Daarna loop ik verder en op een trap kom ik op een soort verdedigingswerk van de stad. Het uitzicht is er nauwelijks vandaag. Het blijft maar gieten. Ik besluit terug te lopen en een plekje voor koffie te zoeken. Ik blijk een behoorlijk eind uit het centrum te zijn.

Als ik weer in het centrum ben zie ik de prachtige huizen in mooie kleuren (geel, blauw, groen, rose), met mooie versieringen op de gevels. Gelukkig vind ik ook een cafe waar ik een lekkere cappuccino en lekker stuk frambozen-chocoladetaart neem. Omdat het stuk taart zo groot is en het weer niet verbetert neem ik nog een tweede cappuccino.

Daarna loop ik terug naar het hostal om mijn kleren uit de droger te halen. Die vouw ik op en breng ze naar de kamer. Daarna loop ik de stad weer in en ga ik naar het Jugendstilsenter. Dit is een museum over Art Nouveau gevestigd in een voormalige apotheek, met woning van de apothekersfamilie. De entree is in de apotheekwinkel met nog allemaal apothekerskasten, ook in jugendstil. Eerst ga ik er een broodje eten en daarna bezoek ik de tentoonstelling. Eerst kun je een filmpje over de brand en de wederopbouw van de stad. Daarna zijn er een paar vertrekken met gebruiks- en kunstvoorwerpen uit die tijd, o.a. een gedekte eettafel met stoelen, servies, glazen, diverse kasten, mooi origineel behangpapier uit Japan, en affiches en schilderijen uit die tijd. Een aantal bekende namen uit die tijd en stroming zijn Edvard Munch (Noorse schilder), Victor Horta (Belgisch architect) en Antonio Gaudi (Spaans architect). Het centrum is verbonden met een kunstmuseum dat een interessante tentoonstelling over leven in de stad (niet alleen Alesund) en de ontwikkeling van Alesund en het inpassen van nieuwe projecten zonder dat deze het karakter van de stad aantasten.

Na een wandeling door de stad, en ja ook om 15h30 giet het en stormt het nog steeds ga ik terug naar het hostel. Rond 19h00 ga ik naar buiten om wat te gaan eten. In een restaurant eet ik zalm met lekkere nieuwe aardappeltjes in de schil en groentes. Het is inmiddels ook droog (!!) waardoor ik nog een uitgebreide wandeling door Alesund maak na het eten. Rond 21h30 ben ik terug op de kamer.

Met oordoppen in val ik rond 23h00 in slaap.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!