Francois.reismee.nl

Mooie rit door Nordfjord, Geiranger en Trollstigen en dan naar Alesund

Vanmorgen 5h15 wakker geworden door de wekker. Ik was vergeten die uit te zetten. Vorige week maandag vroeg opgestaan ivm met vertrek. Ben nu al een week weg en ik heb het prima naar m'n zin. Noorwegen is een mooi land, ik heb mooie dingen gezien en meegemaakt en het weer valt goed mee (al hoewel...).

Uiteindelijk de wekker verzet naar 7 uur. Toen opgestaan lekker gedoucht spullen ingepakt en gaan ontbijten. Vandaag weer een rijk ontbijt buffet. Rond 9h15 vertrokken na wat boodschappen te hebben gedaan.
Tot nu toe de mooiste route gereden. Eerst naar Stryn dat gelegen is aan de Nordfjord. De weg meandert rond de zuid- en oostoevers. Echt heel mooi en veel zon. Op waterniveau is het 19 graden buiten. Daarna via een hele mooie route, Rv 63 naar het plaatsje Geiranger gereden. Prachtige vergezichten. Het dorpje is vergeven van de toeristen en dat is mede de reden dat ik ben doorgereden. In de Geirangerfjord lagen twee joekels van cruiseschepen, de Costa Favolosa en een Britse van P&O cruises. Onderweg heb ik vandaag heel vaak gestopt voor foto's. Het eerste deel van de verslag schrijf aan boord van de pont Eidsdal - Linge. Ik kon direct aan boord!

Direct over de pont kon ik direct richting Alesund maar dat heb ik niet gedaan. Tot Andalsnes ben ik Rv 63 blijven volgen. Vrijwel aan het begin van deze route word ik, net als een aantal auto's voor me en achter me staande gehouden: alcoholcontrole (maandagmiddag 14h00). De vriendelijke agent laat me blazen, bekijkt mijn rijbewijs en autopapieren, en ik mag verder. Het is een schitterende route met veel watervallen en twee grote attracties Gudbrandsjuvet waar een massa water naar beneden stort en Trollstigen met eveneens grote watervallen. Bij die laatste plek is het zo druk dat ik ook daar doorrijd. Bij Andalsnes is het nog droog maar kort daarna begint het te gieten om niet meer te stoppen voor vandaag. Ook voor morgen zijn de vooruitzichten slecht: 50 tot 100 mm neerslag...
Rond 17h30 arriveer ik bij de jeugdherberg in Alesund waar ik voortreffelijk wordt ontvangen en waar ik een grote kamer voor mezelf heb. Voor het eerst is er iets niet duur in Noorwegen: het gebruik van de wasmachine is gratis alleen je geen wasmiddel bij je hebt kost dit 15 kronen (€1,65: een Snickers is duurder).
Ik merk dat ik moe ben en val in slaap. Als ik wakker word kost het me moeite op te staan en een restaurantje zoeken. In de stromende regen loop ik een paar straten verder en kom bij restaurant Lyst terecht waar ik een heerlijke kabeljauw in bacon eet met aardappelpuree en lekkere gesauteerde groentes. Vanavond een espresso na. Zeker het beste eten van deze vakantie, ook het duurst.
Na een wandeling om het eten te laten zakken ga ik terug. In bed liggend blijkt het een gehorig hotel te zijn, morgen ook maar even oordoppen kopen. De wekker staat voor 7h00 om de was in de machine te gooien.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!