Francois.reismee.nl

Borgund stavkyrkje en Sognefjord

Vannacht slecht geslapen. In de stad was het onrustig met veel schreeuwende mensen. Zal wel Noors zijn...

Na het ontbijt vertrokken naar Borgund stavkyrkje. Dit was een rit van drie uur met zeker 60 km aan tunnels (waaronder een van 25 en een van 11 km). Dat maakte rit landschappelijk minder interessant. Maar de beloning was een prachtig kerkje in een paradijselijke omgeving. De stavkyrkje van Borgund is een overblijfsel uit 1160 en heeft een aantal mooie schilderingen binnen. De klokkentoren staat los van de kerk. Deze kerk wordt niet meer voor de mis gebruikt. Het bezoekerscentrum is overigens een stuk groter maar wel passend in de Scandinavische stijl met veel hout en ingetogen.
Na ca. driekwartier rijden kom ik bij de eerste pont, over de Sognefjord, van Fodnes naar Mannheller. Het is zo waar droog...

Aan de overkant meteen weer door een tunnel en vanaf Sogndal rijd je via de Rv 55 langs de fjord. Het uitzicht is in eerste instantie fantastisch maar hoe verder westwaarts hoe meer betrokken het wordt en de wolken komen lager te hangen. En het regent weer als ik op de tweede pont van Hella naar Dragsvik zit. De route langs de Sognefjord is heel mooi. Maar ook vandaag zeer pittige buien die je het zicht benemen. Als het wat droger is zet ik de auto stil om wat plaatjes te schieten. De omgeving is heel groen en ook langs deze fjord zie je fruitteelt.
Het laatste stuk van Leirvik naar Forde is heel mooi en ook weer verrassend veel water, en niet alleen uit de lucht. Forde zelf is groter dan ik had verwacht. Ik zit een eind buiten het dorp in de jeugdherberg - wel met eigen douche en wc op de kamer. Straks met de auto een restaurantje zoeken.
Omdat ik al een tijdje geen groente, anders dan wat verdwaalde snippers op je bord, meer op heb neem ik in een restaurant een griekse salade en daarna een kleine pizza. Nou de griekse salade is al bijna een maaltijd op zich en ook de pizza is fors. Het restaurant is een ongezellige zaak, met ook nog eens ongezellig personeel. Geen aanrader. Het plaatsje Forde lijkt een streekfunctie te hebben met ziekenhuis, veel winkels, en restaurantjes. Het is een goede uitvalsbasis voor de omgeving.
Rond 23h00 val ik in slaap

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!