Francois.reismee.nl

Dagje Bergen

Vanmorgen uitgeslapen en rond 9h30 gaan douchen, ontbijten en daarna de stad in.

Bergen heeft een klein centrum en de meeste bezienswaardigheden zijn op loopafstand. Omdat het vanmorgen (en tot ver in de middag) zwaar bewolkt en regenachtig is, ben ik niet met de kabelbaan op Ulriken geweest, wat een berg is met uitzicht over de stad en de wijde omgeving. Om Bergen toch van boven te aanschouwen ben ik met een trammetje tegen de heuvel Floyen op gegaan en heb er genoten van het uitzicht en heb er ook rondgewandeld. Ik was niet de enige in het trammetje en bovenop was (uiteraard) een heel toeristisch circus ingericht.

Na boven een kop koffie genomen te hebben ben ik weer met het trammetje naar beneden gegaan en ben door Bryggen gelopen wat een wijk is met houten huizen, nu veelal winkels, galleries en horeca, dat Unesco werelderfgoed is. Het ziet er allemaal goed onderhouden uit. Verderop ligt de vesting Bergenhus waar als sinds eind 12e eeuw een fort en een kasteel staan. Het zijn mooie middeleeuwse gebouwen en op het terrein is ook een museum met de geschiedenis van het fort en van de Noorse krijgsmacht en de situatie van Noorwegen in WO2 en de rol van een aantal vrouwen tijdens die oorlog. Noorwegen, en zeker ook Bergen, hebben veel oorlogschade gehad door Duitse bombardementen. Bij een biologische bakker heb ik een lekker broodje gehad met een rare combinatie (Spaanse Manchegokaas en Italiaanse Parmaham), maar het smaakte uitstekend. Verder heb ik heerlijk aan het water gezeten op een bankje genieten van jachten die in en uit de haven voeren en aan het aanmeren waren. Vanavond heb ik redelijk gegeten bij een Japanner.

Na een dag met minstens 10 km wandelen ben ik moe maar voldaan op tijd naar het hotel teruggekeerd.

Morgen sta ik op tijd op omdat ik een mooie route heb gepland.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!