Francois.reismee.nl

Mooie rit door toeristisch Noorwegen

Na het ontbijt uit Sauda vertrokken. De eerste 40 km had ik al gereden vanuit Roldal gisteren. Het weer is in elk geval een stuk opgeknapt. Als ik weer op Rv 13 rijd zie je dat dit een hele drukke route is met veel vakantieverkeer, veel campers en op sommige stukken echt heel smal, vooral langs de Sorfjord voorbij Odda. Omdat de weg langs de hooggelegen Hardangervidda loopt moet er af en flink worden geklommen en zijn er weer de nodige tunnels.

De eerste fotostop die ik maak is bij Latefossen (Odda). Mooie waterval direct langs de weg. Vervolgens rijd ik rustig verder en bewonder het groene landschap. De oevers van de Sorfjord zijn begroeid met fruitbomen (appels, peren, kersen, pruimen). Aan het einde van deze fjord voorbij Kinsarvik rijdt je in een tunnel waar ook een rotonde is gemaakt! Eerst rij ik naar Eidfjord en de spectaculaire Voringfossen. Die waterval stort over meerdere 100 meter naar beneden. In de Eidfjord, bij het dorpje ligt een cruiseschip van de Holland-Amerika-Lijn: de Prinsendam. Overigens valt vandaag op hoeveel Nederlanders ik heb gezien. Ik denk zelfs meer dan Duitsers.

Als ik weer richting Odda rijdt, neem ik weer de tunnel en via de rotonde kies ik voor de richting Bergen. Via een lange brug en een tunnel van bijna 8 km, weer met rotonde, (tol NOK 150) kom ik in Granvin waar ik Rv 7 neem langs de Hardangerfjord. Dit is de een na grootste fjord van Noorwegen. De weg is schitterend en ik maak een aantal fotostops onderweg. Helaas slaat het weer om en valt het de laatste 25 km langs de fjord met bakken uit de hemel.

De laatste 70 km naar Bergen gaan over goede wegen met veel tunnels. Op het laatst is er zelfs een paar km snelweg: best wel onwennig.

Het hotel ligt aan de rand van het centrum. Het is basic en niet meer dan dat. Maar dat wist ik vantevoren. De auto staat geparkeerd onder de Grieghallen tegenover het hotel.

Vanavond maar wat gaan eten in de stad en daarna wat rondlopen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!