Francois.reismee.nl

Regenachtige dag in Ryfylke

Lekker geslapen onder het getik van de regen. Rond half acht de wekker gezet en toen stortregende het net zo als gisteravond. In de loop van de ochtend is er geen verbetering te verwachten. Dat wordt geen wandeling naar de Prekestolen helaas maar ik ben er niet op gekleed en zelfs met droog weer is dat al een uitdaging. Een rondvaart door de fjord doe ik gezien het weer ook niet. Dus vertrek ik een paar uur vroeger uit Jorpeland dan de bedoeling. Eerst bij de Coop boodschappen gedaan. Daarna via een mooi bergachtig begin vertrokken. Na een kwartier kwam ik weer op de hoofdweg Rv 13 uit door de streek die Ryfylke heet. Weer een lange tunnel van bijna 5 km maar het weer wordt er niet veel beter op. Aangekomen in Hjelmeland moet ik met het veer naar Nesvik. Gelukkig is de wachttijd kort. Het wordt iets lichter buiten en er is tussen de wolken en de regen zelfs al een streepje blauw te zien.
Onderweg in Sand gestopt bij een waterval. Het regende iets minder. Helaas schoof ik uit en kwam ik op bil en elleboog terecht. Fysieke schade valt mee, maar dat is vooral ook omdat ik een jas aan heb zo constateerde ik in het hotel en mijn rechteronderarm is flink rood. Verder ben ik rechtsachter tot op de huid nat en zit ik onder de modder. Gelukkig heb ik een badlaken in de auto daar ben ik op gaan zitten. De route naar Røldal werd minder interessant door de vele tunnels. Røldal zelf is een leuk dorpje in een dal. Ten noorden ervan ligt Hardangervidda een nationaal park. Het dorpje is klein en nog niet vergeven van toeristen. Maar de toeristen die er zijn weten de stavkirke uit 1275 wel allemaal te vinden. Het gebouw is van binnen rijk versierd en kleurrijk geschilderd en het kerkhofje is ontroerend mooi, met oude grafstenen en ijzeren kruizen. Na wat mooie plaatjes geschoten te hebben van bergen met sneeuw ben ik koffie gaan drinken bij een camping. Voor de verandering is het weer gaan regenen.
Daarna op weg naar Sauda. Het lijkt erop dat ik daar al vroeg ga aankomen. Gelukkig is de weg erheen schitterend en volop fotostops gemaakt. Tevens is er voorbij Sauda een waterval die de moeite waard blijkt te zijn. Ook daar volop foto's gemaakt. Hierdoor ben ik rond kwart voor 5 in het hotel.
Ontvangst in het hotel laat te wensen over. Eerst rent er een serveerster annex receptioniste wel tien keer op en neer en mompelt wat in het Noors tegen mij terwijl ik toch duidelijk Hello good afternoon heb gezegd.Na vijf minuten word ik geholpen en dan blijkt het hotel een doolhof te zijn zonder werkende lift waarover ook niets gezegd wordt. Dus drie trappen op met de bagage. De eerste indruk is zeer matig. Intussen regent het weer stevig. Vanavond ga ik bij een pizzeria eten die goede recensies krijgt.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!