Francois.reismee.nl

Gevarieerde dag in de omgeving van Stavanger

Na een lekkere nacht heb ik genoten van een heerlijk uitgebreid ontbijt in het hotel. Lekkere broden, kaas en vleeswaren, maar ook een grote keus aan vis. Ik heb gravad lax (zalm) en makreel bij het brood gegeten. Ook lekker geschild fruit, o.a. kiwi, sinaasappel en ananas heb ik op.

Vanochtend had ik een aantal bezienswaardigheden op het programma staan. Ik heb meteen nog in Bryne getankt. Als eerste kwam ik in een buitenwijk van Stavanger bij het monument de Zwaarden in de Rots, waar een aantal gegoten reuzezwaarden in een rots gestoken zijn. Wat de betekenis ervan is is me ontgaan,

Daarna ben ik naar Kloster Utstein op Klosteroy gereden. Utstein is het enige kloostergebouw dat nog resteert uit de middeleeuwen (1260). Het is mooi gelegen op een eilandje dat met bruggen en tunnels, w.o. een van 5.800 m steil dalen en stijgen, verbonden is aan het vaste land. Het is een mooi gerestaureerd geheel.

Daarna ben ik naar een buureiland, Fjoloy, gereden waar een van de meest westelijke vuurtorens van Zuid-West Noorwegen staat. Het uitzicht over zee was heel mooi. Net als vrijwel overal is het heel rustig en ervaar ik enorm veel ontspanning in dit mooie land.

Daarna ben ik naar het Sentrum van Stavanger gereden. Daar heb ik de auto strak geparkeerd in de parkeergarage. Vervolgens loop ik te voet het centrum in. Stavanger ligt aan het water en heeft diverse havens. Een deel van het centrum bestaat uit mooie gekleurde houten huizen, waar nu veel winkeltjes inzitten. Gelukkig zijn het veel locale ondernemers en veel minder ketens zoals bij ons. Tussen de middag heb ik vissoep gegeten die prima smaakte.

Omdat het verschrikkelijk regende ben ik naar het Oliemuseum gegaan waar je de geschiedenis van van de Noorse olieindustrie te zien krijgt. Het is allemaal interactief tentoongesteld en er zijn een aantal films (ook in het Engels). Van elke 100 kronen die er in de olie industrie in Noorwegen wordt verdiend gaat uiteindelijk 90 kronen naar de staat in de vorm van belastingen. Een groot deel ervan wordt gestort in een speciaal fonds, voor de tijd dat het ooit minder goed zou gaan. In dat fonds zit nu voor meer dan EUR 140.000 per inwoner van Noorwegen !!!

Naderhand ben ik nog even de kathedraal van Stavanger ingelopen. Dit is een kleine kerk, maar wel de oudste kathedraal van Noorwegen, samen met die van Trondheim. In het interieur valt de rijke preekstoel op. Heel mooi houtsnijwerk en mooi beschilderd.

Daarna loop ik terug naar de parkeergarage. Ik denk zal ik met de auto naar de parkeerautomaat rijden, maar dan bedenk ik me dat ik dat asociaal vind. Had ik het toch maar gedaan, want dan had ik niet tegen een betonnen pilaar gereden... Doordat ik ook rechtsaf de parkeergarage kon verlaten maakte ik een scherpe bocht, maar ik was vergeten dat ik de auto strak langs die pilaar had staan. Nu flinke krassen rechtsachter en een deel van het spatbord afgebroken. Dit ligt in de auto.

Dit was dus een domper, maar goed, door mijn medicijnen en door de ontspanning lijdt mijn goede humeur er niet onder. Schade belemmert het rijden verder niet.

Op weg naar het hotel in Jorpeland moet ik het pontje Lauvvika - Oanes nemen. Dit is het eerste pontje van vele gedurende deze road trip. Op de pont giet het pijpenstelen en dus blijf ik in de auto. Aangekomen in Jorpeland regent het nog steeds hard. En ook voor morgen ziet het er slecht uit. Bij het hotel aangekomen (18h15) blijkt dat het er niet zo op rolletjes loopt vandaag. De receptie wordt bemand door de kok, die ook nog kookt en serveert in het restaurant. Dan blijkt ook nog dat mijn kamer nog niet schoon is, of ik 15 min. wil wachten. Ach ja, wat zijn 15 min. Gelukkig krijg ik een kopje koffie aangeboden.

De kamer is een kwartier later schoon. Het is een kleine kamer, maar heel keurig. De badkamer lijkt net opnieuw betegeld. Je hoort me niet klagen. Rond 19h30 ga ik naar beneden eten in het hotelrestaurant. De keuze is beperkt, maar dat maakt het alleen maar makkelijker. Ik neem een beefburger met sla. Deze smaakt voortreffelijk. Het is duidelijk veel beter vlees dan afgelopen maandag in Aalborg.

Na het eten heb ik de paraplu in de auto gepakt en ben nog een half uurtje door het dorp gaan lopen. Het stelt niet veel voor. Er zijn wel meerdere supermarkten met openingstijden die je zelfs in de meeste Nederlandse steden niet ziet. Door de week geopend van 7 uur 's ochtends tot 11 's avonds.

Wat ik morgen ga doen ligt aan het weer.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!