Francois.reismee.nl

Naar Noorwegen met de Ferry

Vanmorgen om 7h00 opgestaan, gedoucht en aangekleed. De spullen ingepakt en naar het ontbijt gegaan. De alleraardigste mevrouw van de B&B had een zeer goed gevulde ontbijttafel klaar gemaakt met heerlijk brood, locale kaas en vleeswaren en ook lekkere (Griekse) yoghurt.

De aankleding van de B&B (Casa Corner in Aalborg) is heel gezellig. Het is een oud herenhuis, met mooie meubels en mooie ruimtes. Smaakvol en klassiek ingericht.

Om 8h00 door vertrokken naar de ferry in Hirtshals. De rit erheen ging voorspoedig en rond 8h50 ingecheckt voor de ferry. Tot aan de ferry heb ik 990 km sinds huis gereden. Het aan boord rijden was leuk en mijn auto kon ik mooi parkeren waarbij ik ook nog redelijk kon uitstappen.

De ferry vertrok op tijd (10h00), maar door de sterke tegenwind en stroming zouden we 25 min vertraging oplopen waardoor we om 12h40 in Kristiansand arriveerden. Ik heb de meeste tijd op het enige dek gestaan. Dit was een klein achterdek, maar eenmaal onderweg gingen veel mensen naar binnen om wat te eten of te drinken en naar de tax-free winkel uiteraard. Omdat er redelijk wat deining was, werden er toch wel mensen ziek. Zelf had ik gelukkig geen last. Wel ben ik door de zon, de weerkaatsing ervan op het water en het opspattende zoute water wat verkleurd.

Na aankomst in Kristiansand rekende ik op een strenge controle (was aangekondigd), maar ook hier geen enkele controle. Vervolgens ben ik om 13h00 de weg (E39) opgereden richting Stavanger. Na ongeveer 35 min. kwam ik in Mandal, wat de zuidelijkste "stad" van Noorwegen is. Een mooie plaatsje aan een fjord, met veelal witte houten gebouwen in het centrum (of wel Sentrum in het Noors). Het was heel druk op straat, veel toeristen, wel gezellig. Vervolgens ben ik doorgereden naar Flekkefjord, wat ook aan de zuidkust ligt. Ook dit plaatsje is mooi, met veel witte houten gebouwen. Ook veel luxe jachten en veel huizen aan het water met een garage voor het prive jacht. Al met al niet verkeerd.

Op weg naar mijn overnachtingsadres in Bryne, nam ik de weg langs de kust (Rv44) i.p.v. de iets directere E39. Uiteindelijk scheelt dit minder 5 km en nog geen 10 min. rijden.

Het eerste stuk over de Rv44 was zeer gevarieerd. Veel haarspeldbochten naar boven en beneden, mooie uitzichtpunten, lange tunnels en een spectaculaire brug met prachtig uitzicht over een fjord als verbinding tussen twee tunnels. Op een gegeven moment volgde de weg de Noordzee die soms ook goed te zien was. Het tweede deel van de weg was de weg beter en breder.

Rond 18h15 kwam ik bij het hotel in Bryne. En net hotel, mooie kamer, lekker bad. Rond 20h00 ben ik wat gaan eten in een restaurant dat op Tripadvisor werd aanbevolen. Ik had zalm op een bed van gespoten en gegrilde aardappelpuree (pommes duchesse idee) met lekkere groenten en een garnalencocktail.

Gelukkig voor Bryne is de Pokemon game uitgevonden

Wink
Half het dorp loopt rond te gamen.

Ik ga zo slapen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!