Francois.reismee.nl

Paradijs Nyksund

Vandaag vroeg wakker. De kamer heeft geen donkere gordijnen en ondanks mijn masker word ik Rond 4h30 wakker. Tot ca. 8h00 dommel ik af en toe nog wel in, maar echt slapen doe ik niet meer. Het is een mooie loft waar ik verblijf, met veel meubilair. Opvallend is de doucheruimte waar geen gordijn voor het raam hangt en een deel van het glas niet is gematteerd. Alle mensen kunnen mij dus zien douchen in mijn adamskostuum. Nou kan me dat niets schelen, maar er is ook niemand die kijkt.

Na het douchen ga ik lekker ontbijten op het terras van het restaurant van gisteravond. Het is ongelofelijk dat je hier op 69 graden Noorderbreedte buiten kunt zitten in de warme felle zon. Ook vandaag lijkt het weer een mooie warme dag te worden. Na het ontbijt ga ik nog even terug naar de loft en ga daar nog even ontspannen zitten op het balkon met uitzicht op zee. Ik hoef pas om 12 uur weg te zijn en de rijafstand naar Andenes is niet ver. Ik ben er nog niet uit of ik een walvissafari ga doen. Recensies zijn verschillend en ik heb al walvissen in IJsland en op de Azoren gezien. De garantie dat je potvissen te zien krijgt is 100%, maar van andere soorten is dat in dit jaargetijde onzekerder. Het is voor mijn planning ook beter als ik vandaag die walvissafari zou doen dan morgen. Morgen moet ik weer met de ferry, anderhalf uur, en die vaart maar 3 keer per dag. Maar ik maak me daarover geen zorgen. Alles wat ik meemaak is fijn en ik ga geen spijt hebben van dingen die ik niet doe.

Rond 12 uur vertrokken richting Andenes. Het weer is stralend. Het is warm. De eerste 8 km gaan weer over die slechte weg vol kuilen. Daarna weer dezelfde mooie route richting Sortland. Bij Sortland neem ik nu de brug naar de overkant en ga linksaf richting Andenes. Ook nu weer brede dalen met bergen op een afstandje. Heel anders dan het grootste deel van de Lofoten. Weer mooie uitzichten genoten. Daarna de toeristische route via de westkust van Andoya gereden. Prachtig moerasachtige kust, heel vlak. Omdat het nauwelijks waait is de zee als een spiegel zo glad. Onderweg aan parelwitte stranden liggen mensen te zonnen; ongelofelijk op deze 69e breedtegraad! Vervolgens kom ik in Andenes. Het dorpje doet mij denken aan een Amerikaans plaatsje in het Wilde Westen: her en det huizen, de welvaart lijkt wat minder en heel veel leegstand waardoor ook verkrotting aan het optreden is. Andenes moet het hebben van toeristen die op walvissafari willen. Verder is er niets te beleven. Ik dool wat in het dorp rond en doe wat boodschappen. Voor ik wil gaan eten doe ik even een dutje. Jammer genoeg word ik pas tegen21h30wakker. Heb ook geen trek om te gaan eten. Ik ga nog wat lezen over het dorp en over het eiland Senja.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!