Francois.reismee.nl

Naar Uppsala

Na een korte nacht, mede dankzij het luidruchtig klaar zetten van het ontbijt, ben ik opgestaan, heb gedoucht en ben gaan ontbijten. Na het ontbijt heb ik de koffer ingepakt en heb uitgecheckt. Voor ik naar het zuiden rijd ga ik eerst naar Gullvik Havsbad, vlakbij Ornskoldsvik. Daar ben ik eind jaren 80 met mijn ouders en zus op de camping geweest. Wie weet herken ik hier meer, dan in de stad. Gullvik ligt op zo'n 13 km van het centrum van O-vik aan de Botnische Golf.

Volgens de dames van het hotel is er niet alleen veel veranderd in de stad, maar is Gullvik ook uitgebreid. Als ik er naar toe rijd begint de eerste herkenning al: de geur. Er is een warmtekrachtfabriek die op cellulose wordt gestookt en dat ruikt merkwaardig. Als ik bij Gullvik kom lijkt het mij een stuk kaler dan voorheen, meer plekken voor caravans, maar de huisjes lijken er nog altijd te staan. Al met al een leuk weerzien.

Rond 10 uur vertrek ik richting Uppsala en Stockholm. Ik neem de E4. De eerste tijd tot Sundsvall staat die stad als verste bestemming aangegeven. Dat is zeker om mensen niet ontmoedigen als je nog verder moet. Tot Sundsvall is het nog redelijk weer en is de weg goed. Veel stukken weg zijn driebaans, d.w.z. dan weer twee rijbanen aan jouw kant en een in de tegenovergestelde richting en andersom. Tussen de rijrichtingen hangen kabels waardoor je niet kan inhalen als jouw rijrichting maar een baan heeft. Tot Sundsvall is het ook niet druk. De volgende 200 km tot Gavle worden veel drukker en dat leidt ook tot vertraging onderweg omdat de weg nog niet is uitgebouwd tot 2x2. Vanaf Gavle is er wel snelweg tot Stockholm (160 km). Tussen Sundsvall en Gavle is het vreselijk slecht weer met miezerregen en laag hangende bewolking die bijna in mist overgaat.

Gelukkig klaart het op en dan stijgt de temperatuur ook fors naar 28 graden. Rond 15h30 kom ik in Uppsala. Eerst ga ik naar Gamla Uppsala, wat een soort museumdorp is, maar waar Uppsala ooit is gesticht. De kerk die er staat is een restant van de eerste kathedraal van de stad. Gamla Uppsala ligt een kleine 10 km ten noorden van het huidige Uppsala. Daar rijd ik naderhand heen. Ik loop rond en dit is een heerlijke stad. Mooie gebouwen, mooi centrum, druk op straat en heel veel studenten die bezig zijn met hun introductie en ontgroening. In de kathedraal is het heel rustig. Dit is een mooie kerk, een van de grootste van Scandinavie, en de voornaamste van Zweden. De hoofdheilige van Zweden, Sint Erik, ligt hier begraven. In de kerk is een prachtig beeld van Maria door een Italiaanse kunstenaar gemaakt. Als je dat beeld zit heb je het idee dat er een echte vrouw staat: fascinerend! Helemaal geen Maria zoals afgebeeld op schilderijen en in beelden.

Daarna loop ik verder. Het is heerlijk genieten van het weer. De stad heeft mooie parken en mooie winkelstraten. Zo'n mooie grotere stad is er in Noorwegen niet. Maar dat land heeft andere kwaliteiten.

Aan het begin van de avond rijd ik naar Solna (een voorstad van Stockholm) waar mijn hotel is voor de komende 2 nachten. Het was lastig te vinden helaas, en ook het parkeren kostte moeite omdat de automaten en geen Engels kende en geen maestrokaart accepteerde. Uiteindelijk wel een garage gevonden bij het hotel waar ik (voor de hoofdprijs) kon parkeren. De kamer die ik heb is prima en het is ook heel redelijk geprijsd (EUR 75 per nacht inclusief ontbijt). Het ligt bij de metro naar Stockholm centrum waar ik morgen heen ga. Vanavond rust ik uit en hoop op tijd te kunnen slapen en een lekkere nacht te maken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!