Francois.reismee.nl

Naar Zweden

Vroeg opgestaan en Nederlandse tijd half acht vertrokken. Het eerste uur rijd ik nog in Finland. Tussen Kolari en Pajala steek ik de grens over. Het is erg slecht weer. Het regent de eerste uren hard. Na ongeveer tweeenhalf uur stop ik in Overkalix om koffie te drinken. Het is nog steeds slecht weer. Vervolgens rijd ik verder. In Zweden zijn veel wegwerkzaamheden, waar je ook in een convooi langs moet. De wegen in Finland waren beter dan tot nu toe.

Tegen half twaalf rijd ik de E4 op bij Tore en dat is de komende dagen mijn belangrijkste richtpunt. Het is inmiddels droog geworden. Onderweg stop ik in Pitea om naar de wc te gaan en er wat te eten. Vervolgens kom ik nog langs Skelleftea en Umea waar ik tank om in Ornskoldsvik aan te komen.

In 1988 of 1989 was ik hier ook op vakantie met mijn ouders en zus. Wij verbleven toen in een vakantiepark een km of 15 ten zuiden van de stad aan de Botnische Golf. Wij kwamen regelmatig in Ornskoldsvik, maar ik herken er heel weinig van. Het meest in het oog springende dat ik me nog wel herinner zijn de skispringschansen, waar ik nu vlakbij verblijf. Destijds, in de zomer, waren er schansspringwedstrijden op de borstelbaan met professionele springers (Olympisch kampioenen) uit o.a. Zweden, Finland (o.a. Matti Nykanen), Oostenrijk en Oost-Duitsland (o.a. Jens Weissflog) en vanwege dat laatste land weet ik dat het voor 1990 moet zijn geweest.

De stad is verder vrij karakterloos. Het is rustig op straat. Ik ga eten in een goed aangeschreven restaurant. Omdat er geen tafels meer vrij zijn vraagt men mij of ik aan de bar wil eten. Wat mij betreft is dat OK. Het eten is lekker. Na het eten loop ik nog een keer door de stad en ga naar het hotel terug.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!