Francois.reismee.nl

Laatste dag in Noorwegen

Na een lekker ontbijt vertrek ik. Er ligt een geel briefje onder de ruitenwisser: dat blijkt een parkeerboete van NOK 300 te zijn. Ik had niet goed gezien dat je vanaf 8 uur 's morgens parkeergeld moet betalen in dit dorp van nog geen 8000 inwoners. Ik ben hier echt wel pissed over. Stelletje eikels van parkeerbeheer. Vandaar dat ik ook boos ben op het hotel. Ik rij vervolgens op mijn gemak naar het zuiden, weer in een kolonne van 10 km na een lange wachttijd.
Het is de laatste dag in Noorwegen. Vannacht slaap ik in Finland. Voorbij Alta verandert het landschap. Bergen maken plaats voor heuvels, brede rivieren en bossen. De herfstkleuren zijn al zichtbaar. In Kautokeino, 45 km voor de grens met Finland tank ik en maak ik mijn laatste NOK op. Ruim een half uur later rij ik Finland binnen.
In Finland mag je buiten de bebouwde kom vrijwel overal 100 km/u rijden. De wegen zijn ook breder dan in Noorwegen. Het landschap is nog steeds als het laatste in Noorwegen. Ik kom door een paar plaatsjes alvorens ik Muonio bereik. Net als de vorige plaatsjes bestaat dit uit verspreide bebouwing. Ik overnacht in een motel. Op de mooie kamer is ook een sauna waar ik geen gebruik van maak. 's Avonds eet ik kipfilet met friet en sla in een restaurantje waarvan de keuken niet alom 19 uurdicht is (zoals de andere gelegenheden in Muonio) en dan is het in Finland ook nog een uur later, wat ik mij in eerste instantie niet realiseerde. Het restaurant waar ik eet lijkt mij door Jordaniërs of Palestijnen te worden uitgebaat gezien de vlag die mij eraan doet denken. Het eten is niet lekker maar wel heel heet qua temperatuur. Dat stelt dan toch gerust. Na het eten maak ik een wandeling en maak foto's. Daarna ga ik terug, bel naar huis en ga slapen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!