Francois.reismee.nl

Afscheid van Lofoten en aankomst op Vesteralen

Na een lekkere nacht ondanks veel meeuwengekrijs opgestaan gedoucht en ingepakt. Het ontbijt is hier van8.30-10.30. Dat is dus uitslapen. Heerlijk ontbeten weer met haring.
Daarna vertrokken terug in de richting van Sorvagen (zuidwestwaarts) waar ik een rondje maak langs Gimsoy en Vinje. Die eerste plaats heeft een prachtig gelegen kerkje met oud kerkhof dat uitkijkt over zee.
Daarna ben ik gereden richting Kabelvag (nnordoostwaarts) wat het oude centrum van de Lofoten is. Vlak daarvoor heb ik het Lofotenmuseum in Storvagan bezocht. Mooie oude gebouwen, mooie collectie oude gebruiksvoorwerpen voor het huishouden (bewaardozen van hout, apparaat om melk en boter te scheiden, vleesmolen, molensteentje voor meel, en nog veel meer), ook in vertrekken geweest waar de vissers sliepen. Dit zijn rorbuer (rorbu enkelvoud) en dat zijn vaak huizen op palen eenvoudig ingericht. Nu zijn ze nog steeds in gebruik, maar worden ze in het toeristenseizoen massaal te huur aangeboden. Het museum heeft mooie oude houten vissersboten, zeer de moeite waard. Ook het huis waar de reder woonde met zijn gezin was opengesteld. Uiteraard een groot contrast met de simpele omstandigheden in een rorbu.
Daarna in Kabelvag een broodje gegeten bij een zeer aardige (Duitse?) bakker. Vervolgens door het dorpje gelopen. Op een heuvel staat het standbeeld van koning Øystein die rond 1200 regeerde. Daarna naar de Lofotkathedraal gereden. Deze grote houten kerk is rijk en sober tegelijk. Geschilderd in lichtgeel en beige passend bij het stralende weer.
Toen werd het tijd te rijden naar de veerpont in Fiskebol om mij over te zetten naar Melbu op de Vesteralen. Ook nu weer een prachtige overtocht op een mooie ferry. Eerst rijd ik richting Sortland wat een van de grotere dorpen in het eilandengebied is. Voordat ik daar aankom zie ik een Hurtigruteschip onder de hoge brug van Stokmarknes doorvaren. Dat is een prachtig gezicht. Veel bruggen in Noorwegen zijn erg stijl, en dat heeft te maken met het kunnen onder doorvaren van grote schepen. In Sortland tank ik en ga ik op weg naar Nyksund. Ik ben benieuwd, want ik heb een chique kamer geboekt in een B&B. Het grootste deel van de wegen in Noorwegen is uitstekend en er vindt veel onderhoud plaats. Echter niet op de laatste 10 km naar Nyksund, maar dat ligt ook aan het einde van de wereld lijkt het. Veel hobbels en kuilen. Uiteindelijk aangekomen bij het dorp mag er alleen bestemmingsverkeer naar binnen. Gelukkig ben ik bestemmingsverkeer. Uiteindelijk vind ik de B&B en wat blijkt ik heb een hele zolderverdieping voor mezelf. Dat is luxe!. Ik heb een klein balkon waar ik uitkijk op zee. Het is nog steeds heerlijk weer en ik geniet van het uitzicht en de ruisende zee.
's Avonds heb ik heerlijk gegeten in een restaurantje hier in Nyksund. Ik neem alleen een voorgerecht: 12 tapas van heerlijke vis en andere zeevruchten: kabeljauw, stokvis, haring, zalm, langoustines, walviscarpaccio, makreel. Het smaakt allemaal onovertroffen heerlijk.
Als toetje neem ik een lekker stuk chocolade cheesecake. Na het eten maak ik nog een kort rondje door het dorpje. Het is flink afgekoeld, maar om 22h30 is het nog daglicht.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!