Francois.reismee.nl

Lofoten: I love you

Geen wekker gezet. Een keer om kwart over vier wakker. Het is al licht buiten. Rond kwart voor vijf weer verder geslapen. Dankzij oogmasker en oordoppen slaap ik lekker door. Ik word om half tien door wakker! Dat is ongekend voor mij. Ik douch me snel pak mijn spullen in en vertrek. Ik ontbijt op het terras van een café met galerie heerlijk in de warme zon.
Heel veel stops gemaakt onderweg. Een mooie galerie van Eva Harr bezocht in Reine i Lofoten. Zij is een schilderes en maakt ook lithos van haar werk. Haar thema is uiteraard de Lofoten. Er zijn diverse zalen met haar werk, maar ook foto's van andere kunstenaars met allemaal mensen uit de Lofoten als thema en uiteraard de visserij. De mensen op de Lofoten leven al zo'n 1.200 jaar van de visserij. Ook heb ik er een film gezien van Frank A. Jenssen, Whales and Eagles, zeer de moeite waard en een aanrader voor mensen die van prachtige natuurfilms houden waar in dit geval allerlei walvis- en dolfijnsoorten en arenden de hoofdrol vervullen. De oceaan rond de Lofoten zit nog vol walvissen. En arenden zie je ook op de Lofoten. Ik heb er ook een gezien vanmorgen, maar die was helaas overreden. Die was waarschijnlijk afgekomen op de overreden kat een paar meter verder op.
Vervolgens ben ik weer op weg gegaan en van allerlei prachtige uitzichten genoten. Je kunt wel elke honderd meter stoppen en je weer verbazen. Ik ben in Sund naar een autentieke smederij annex vismuseum geweest. Dit was wel aardig, maar was de entreeprijs van NOK 90 niet waard. Ik heb ook nog op het strand gelopen in Ramberg. Het weer is aangenaam en als er geen wolken zijn kan je zonder jas buiten lopen. Daarna ben ik in Nusfjord aangekomen. Dat is een heel leuk museumdorp waarvoor je wel entree moet betalen maar die is NOK 50 en is acceptabel. De entreegelden worden gebruikt voor het onderhoud van de gebouwen. Nusfjord is het oudste en best behouden vissersdorp van de Lofoten en van Noorwegen.In de oude traankokerij is een film te zien over de vangst van de kabeljauw en de verwerking ervan tot stokvis waarbij in vroeger tijden ook uit de lever traan werd gekookt voor medische doeleinden.
Daarna ben ik weer naar de andere kust gereden en heb ik Viken de Glasshytta bezocht. Dit is een glasblazerij met verkoop. Prachtige kunstwerken en een mooi zicht op zee. Op het terras drink ik een kopje thee en neem een wafel met jam en zure room. Dat zie je hier overal. Ook in glasfabriek en eerder vandaag in de smederij ook wafelijzers als thema voor de kunst.
Via een toertje naar Eggum rijd ik moe maar voldaan naar Henningsvaer waar ik vannacht slaap. Henningsvaer is een van de vele vissersdorpjes op de Lofoten. Het is nu via bruggen en dammen met de rest verbonden. Tot 1983 waren er geen auto's geweest. Ik slaap in een leuk hotel met zeer vriendelijk personeel. En 's avonds eet ik er in de pub voor een schappelijke prijs. De drank is voor Noorse begrippen goedkoop. NOK 50 voor een pilsje (0,3l). Na het eten maak ik nog een wandeling en geniet van de ondergaande zon en de opkomende volle maan.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!