Francois.reismee.nl

Autorit van Dordrecht naar Aalborg (DK) - 920 km

Vanmorgen om 5h15 opgestaan en na het douchen en het ontbijt rond 5h50 vertrokken (KM-stand 64.625). Eerst nog volgetankt op de hoek van de straat en daarna rond 6h00 bij Papendrecht de snelweg opgedraaid. In Nederland ging het heel voorspoedig en rond 7h40 ging ik de grens over bij Oldenzaal. Ook in Duitsland verliep de rit grotendeels voorspoedig. Rond 8h30 (290 km) een wc en koffiestop gemaakt bij wegrestaurant Dammer Bergen tussen Osnabruck en Bremen. De Dammer Bergen doen mij meteen aan Steinfeld denken waar ik als kind veel ben geweest met mijn ouders en zusje. Steinfeld ligt vlakbij de Dammer Bergen (miniheuveltjes).

In Duitsland waren erg veel wegwerkzaamheden, vaak over een afstand van 5 tot 10 km, gelukkig leverde dat weinig echt oponthoud op. Rond 11h30 (530 km) reed ik ten noorden van Hamburg en heb toen een lunchpauze gehouden bij wegrestaurant Brokenlande bij Neumunster. Rond 12h00 ben ik weer gaan rijden en niets vermoedende reed ik een gigantische file in. Na ongeveer 5 km nam ik de afslag Neumunster-Mitte (ik had er helaas al een aan me voorbij laten gaan) en over die afstand heb ik een klein uur gedaan. Via het centrum van Neumunster ben ik verder gereden en vervolgens verderop weer ingevoegd. Vlak voor de afslag Neumunster-Nord was een ongeluk gebeurd en de vertraging was 2 uur... Gelukkig een goede keuze gemaakt. Vlak na de hoge brug over het Noord-Oostzeekanaal bij Rendsburg heb ik getankt, toen was het rond 13h30. Daarna gingen de laatste 55 km in Duitsland vlot.

Bij de grens met Denemarken was er wel controle, maar er werd niemand aangehouden om zijn paspoort te laten zien. De eerste 75 km in Denemarken waren een verademing om te rijden. Het was veel minder druk en Denen rijden over het algemeen wat rustiger en minder bumperkleverig dan sommige Duitsers (of Hollanders, Italianen, Zwitsers). Toen kwam de weg bij Kolding wat een knooppunt is voor Noord-Zuid en Oost-West verkeer. Vanaf daar tot aan Aalborg (nog 1h45 rijden, ca. 210 km) was het weer drukker. Jutland heeft een mooi en gevarieerd landschap. Veel bossen in het zuiden, en veel golvende graanvelden elders. Af en toe is er een blik op water, maar nergens op open zee.

Het bed en breakfast waar ik aankwam rond 17h00 is een net adres, mooie kamer, eigen badkamer. Zodadelijk fris ik me op en ga wat eten in het centrum dat op ca. 20 minuten lopen ligt. Hopelijk blijft het droog, want onderweg zijn af en toe pittige buitjes gevallen.

Aalborg heeft een oude centrum met mooie koopmanshuizen en oude kerken en kastelen. Het is gelegen aan de Limfjord, alleen met die ligging wordt nog weinig gedaan. Er liggen kansen om er wat leuks van te maken. Dan moeten er ook wel wat lelijke industrie aan de noordzijde worden gerenoveerd of gesloopt.

Ik heb buiten gegeten in een populaire zaak Cafe Vi.2. Elk tafeltje werd misschien wel twee of drie keer bezet. Ik had een redelijke hamburger met sla. De "gebakken" aardappels heb ik laten staan. Die waren gefrituurd in het vet van een paar weken terug.

Naderhand heb ik nog rondgelopen en ben ik naar de kamer gegaan.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!